Debat

Brug projekt­prøveformen i idræt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Danmarks Evalueringsinstituts (Eva) rapport fra 2004 »Idræt i folkeskolen - et fag med bevægelse« var der blandt anbefalingerne følgende:

- Undervisningsministeriet skal inddrage idræt i sine vurderinger af fordele og ulemper ved, at nogle fag er prøvefag, mens andre ikke er det.

- Skolernes ledelse skal på baggrund af idræts formål og Fælles Mål i samarbejde med idrætslærerne tage initiativ til drøftelse af lærernes begrundelser for og forventninger til, hvilket udbytte eleverne skal have af undervisningen, så det kan afklares, hvordan faget kan blive et kundskabs- og dannelsesfag på linje med andre fag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ekspertgruppen i Eva understregede, at idræt har samme status, opgave og betydning som skolens øvrige fag. Følgelig skulle idræt medtænkes i vurderingerne af fagene som prøvefag.

Da anbefalingerne blev givet, var der forhåbninger - måske endda forventninger - om, at prøveformerne i fagene kunne udvikles, så de i højere grad blev afstemt med de nye Fælles Mål og den undervisning, som de lægger op til.

Rapporten konstaterede, at »Idræt er skolens vigtigste bevægelsesfag, og idrætslærerne sætter fysisk aktivitet og glæde ved at lege og bevæge sig i højsædet . Samtidig er idræt et fag med ambitiøse mål, som sætter elevernes kropslige udvikling i sammenhæng med kundskaber og færdigheder af såvel praktisk som mere teoretisk art. Lærerne vil gerne se idræt som et kundskabs- og dannelsesfag, og de har visioner for udviklingen«.

Anbefalingerne til lærerne var blandt andet: »Skab sammenhæng mellem mål, progression og evaluering«.

De tre indholdsdimensioner i de nu reviderede Fælles Mål, 1) Kroppen og dens muligheder, 2) Idrættens værdier og 3) Idrættens kultur, giver et meget facetteret billede af idræt i skolen. Derfor er det oplagt, at idrætslærerne skal præstere en undervisning, der skaber sammenhæng mellem de såkaldte praktiske og teoretiske aktiviteter. De fysiske aktiviteter er selvsagt idræts vigtigste og dominerende fremtrædelsesform, men de kan og bør tilrettelægges, så de også fremmer mulig­hederne for læring i fagets øvrige facetter.

Ved afslutningen af skolegangen bør eleverne, som der står i Fælles Mål, kunne vise, »at de har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til .«.

Udfordringen bør være at finde den gode prøveform, der yder faget og undervisningen retfærdighed og afspejler de kundskaber og færdigheder, eleverne har erhvervet sig. Og debatten bør rette sig imod at diskutere, hvordan vi i idræt (og skolens øvrige fag) sikrer os prøveformer, hvor eleverne kan vise, i hvilken grad de har tilegnet sig slutmålene i Fælles Mål.

Ved at bruge projektopgaveformen i idræt vil man kunne inddrage samtlige indholdsområder og arbejde med læring i, om og gennem kroppen. Det kan lade sig gøre, det er spændende.

Lad os få en debat om, vi skal skabe denne gode afslutning.

Forkortet af redaktionen