Anmeldelse
Flexmat
Krævende system med spændende muligheder
Fornuftig progression og spændende struktur i et rigtig godt og anderledes system til matematikundervisningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Endnu et nyt matematiksystem, som andre i de senere år, der kan være med til at højne faget og give de udfordringer til eleverne, som de godt kan klare. "Flexmat" kan også bruges som et rigtig godt supplement til det, man bruger i forvejen.
Fakta:
Titel: Flexmat
Forfatter: Lars Salomonsen, Klaus Toft, Bo Baarris Petersen, Liza Thondal Jørgensen, Pernille Haase, Steen Sparre, Rikke Schultz Pedersen
Forlag: Forlag Malling Beck
Systemet er opdelt i de tre faser, man kender fra Fælles Mål, og hver bog hører til en hel fase, for eksempel 4. til 6. klasse. Der er seks bøger til eleverne i hver fase, tre om tal og algebra, to om geometri og en om statistik og sandsynlighedsregning. Til hver bog hører der arbejdsark, som kan hentes på hjemmesiden flexmat.dk med et uni-login.
De enkelte bøger er opdelt i afsnit, der hver især tager udgangspunkt i et emne, for eksempel en fødselsdag, hvor der arbejdes med deling af stænger, der skal føre til en forståelse af brøkernes forunderlige verden. Det virker konkret og vedkommende. Et andet emne er Hurlumhejhuset, hvor der arbejdes med vinkler og mangekanter og beslægtede begreber.
Hvert kapitel i elevbogen har en kort indledende bemærkning om arbejdet og målet med kapitlet - og, måske især til lærerne, nogle faglige stikord sammen med en oversigt over de kompetencer, der arbejdes med i kapitlet. Den ensartede opbygning følges i alle elevbøger.
Bøgerne kommer på en god, vedkommende og solid måde rundt om det faglige stof, der kan forventes. Der lægges op til, at eleverne arbejder undersøgende og selv udleder sætninger og matematiske regler for områderne. Den faglige progression fra fase til fase er god, ligesom bøgerne indeholder stof, der kan inspirere særligt interesserede elever.
Traditionelle træningsopgaver skal man lede længe efter, og med de muligheder, der findes på nettet i dag, er det også overflødigt i en lærebog. Kopisiderne er til fordybelse, repetition eller mere eksperimenterende arbejde. En del findes nedfotograferet i den tilhørende vejledning med en kort kommentar til hver side, men ellers hentes de på systemets hjemmeside. Hjemmesiden indeholder desuden tjek dig selv-sider til eleverne og mange små it-programmer med tilhørende opgaver.
Lærervejledningen til hver elevbog hedder Lærerlog. Foruden en kort kommentar til de enkelte afsnit i bogen indeholder den mange kommentarer til opgaverne og ideer til klassesamtaler. Og så er der plads til ude i hver side at skrive noter, så man ad den vej kan holde styr på, hvad der er arbejdet med og hvornår. En rigtig god ide. Måske kunne man ønske sig lidt om forfatternes intentioner med at udarbejde systemet på denne måde.
Systemet lægger op til en anderledes organisering af undervisningen. Man kan fordybe sig i længere tid i et område efter behov og interesse. Der er mange bøger at holde styr på, og det er en udfordring for matematiklæreren. Nogle elever vil givetvis have svært ved at finde rundt i de forskellige bøger. Indekset bag i bogen dækker kun den enkelte elevbog. En samlet oversigt på hjemmesiden kunne være en god ide.
På hjemmesiden findes to forskellige forslag til årsplaner til hvert klassetrin, så man behøver ikke at være bleg for at give sig i kast med systemet på grund af den anderledes opbygning, selv om man er i tvivl om, hvorvidt man kan overskue bøgerne.
"Flexmat" er et krævende system med spændende muligheder, og et væld af opgaver giver en lyst til at bruge dem i det næste forløb, man planlægger. Om Fælles Mål II spænder ben for nogle af intentionerne, vides ikke, men mon ikke de kan give anledning til et par supplerende bøger eller arbejdsark.
Systemets mange forskellige forfattere har tilsyneladende holdt stilen hele vejen rundt, progressionen virker fornuftig, og kan man lide strukturen, ser det ud til, at her er et rigtig godt og anderledes, men avanceret system til matematikundervisningen.