Debat

Klassestørrelser og overenskomst

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er svært at tro sine sanser, når man oplever kommuner søge dispensation for klassestørrelser og en undervisningsminister, der er åben for idéen!

Før sidste overenskomstaftalevar grundlaget, ja forudsætningen, resurseneutralitet. Det er næppe det, der nu slår igennem, når man påtænker at øge elevtallet i klasser med 25 procent. På nogle skoler er der planer om at ladeto lærere undervisetre klasser samtidig. Hvordan forholder Danmarks Lærerforening sig til disse alvorlige forringelser i lærernes arbejdsforhold?

Hvorfor skal man overhovedet indgå overenskomster og arbejdstidsaftaler, hvis de blot kan omgås ad bagvejen og tilmed sanktioneres af ministeren? Så er de reelt ikke det papir værd, de er skrevet på. Og dette i en organisation, der skal undervise i og opdrage til demokrati. Velbekomme!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Svar

Kære Nils-Jørn Hyltoft!

Foreningen er meget opmærksom på de massive forringelser, der lægges op til rundt om i landet - blandt andet i Vejle. Vi har markeret os meget klart i den sammenhæng, og det vil vi fortsat gøre.

Men det er nødvendigt at understrege, at vi gennem en overenskomstaftale ikke kan sikre os mod lovgivningsmæssige initiativer fra Christiansborg og økonomiske besparelser i kommunerne for den sags skyld. Det er et politisk arbejde, vi skal udføre sideløbende med. Den omkostningsneutralitet, der var tale om ved Overenskomst 08, betyder, at overgangen fra den ene arbejdstidsaftale til den anden ikke medførte ændringer i omkostningerne. Den forudsætning er overholdt.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF