Debat
Testproblemer skal løses i pilotprojekt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolens leder i nummer 7 gengiver en nyhedsoverskrift fra folkeskolen.dk om ny teknisk fiasko for de nationale test.
Konklusionen om fiasko bygger på erfaringer fra fire skoler i et pilotprojekt, som har til formål at finde og afhjælpe problemer. Jeg er lige så ked af som alle andre, at det har været så svært at få de nationale test i gang. Alligevel er der grund til at sætte den kritiske leder i perspektiv.
De nationale test afprøves her i foråret på 100 skoler, som har meldt sig frivilligt. Efter en kritisk ekspertevaluering i 2007 og et år, hvor Skolestyrelsens fageksperter - sammen med lærere og elever landet over - har kvalitetssikret testopgaverne, har vi valgt at lægge forsigtigt ud. Inden testene bliver obligatoriske, skal vi være sikre på, at de virker, og at tekniske og faglige problemer er ryddet af vejen.
Den første uge i pilotprojektet deltog seks skoler. Der viste sig en teknisk fejl, som betød, at i alt fire pilotskoler oplevede problemer med, at elever blev »smidt af«. På tre af disse skoler kunne testene gennemføres. Den fjerde skole har fået tilbud om at prøve igen, denne gang med teknisk assistance fra Cowi. Midtvejs i den første uge fik vi besked fra Cowi om, at problemet var rettet, og de to sidste skoler gennemførte testene uden de beskrevne problemer. Meldingen fra disse skoler var, at eleverne var glade for testene!
En stor tak til de frivillige pilotskoler, der med deres indsats er med til at sikre lærerne et godt pædagogisk værktøj.