Anmeldelse
Skrivevejen
Skrivevejen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Skrivevejen" skal give børnene forudsætninger for at komme i gang med at læse og skrive tidligt. "Skrivevejen" er tilknyttet et omfattende skriveprogram, som skolen får adgang til, hvis man køber materialet.
Fakta:
Titel: Skrivevejen
Forfatter: Marianne Brandt Jensen, Mogens Brandt Jensen
Serie: Skrivevejen
Type: Diverse
Forlag: Alinea
Materialet tager udgangspunkt i, at børnene, inden de starter i skole, har stiftet bekendtskab med skriftsproget. I elevhæftet er der mange samtalebilleder, øvelser i at tælle stavelser og selvstændige opgaver, hvor børnene skal tegne og skrive, hvad de oplever i skolen. Opgaveresultaterne kan også bruges af læreren og forældrene som dokumentation for elevernes refleksioner og fremskridt. Vejledningen til elevhæftet er grundig og overskuelig.
Mange af opgaverne i "Skrivevejen" ligner meget de opgaver, vi kender fra andre opgavebøger. Sæt ring om ord, find ord og lyde med bestemte bogstaver, find rimeord og leg med ord. "Skrivevejen" er et overflødighedshorn af gentagelser af det for børnehaveklasselederne velkendte.
Der mangler en forklaring i vejledningen af, hvorfor bogstaverne skal præsenteres i den angivne rækkefølge, og hvorfor Q, X, Z og W ikke er med i børnenes skrivevej med undtagelse af oversigten over alfabetet bagerst i elevbogen? Nogle børn har bogstaverne med i deres navne.
Der er fejl i billedordbogen, her bliver det store W præsenteret sammen med et lille x i stedet for w. Det er sjusket. I resten af billedordbogen vises alfabetet med store og små bogstaver. Det er også meget ærgerligt, at tegningerne af Alma og Elo er så grimme, da eleverne skal identificere sig med dem.