Debat
Plan for elevplansarbejdet?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Bertel Haarder.
På Bauneskolen i Nimtofte har vi gennem mange år skrevet elevplaner i en form, der hed »Børne- og ungebeskrivelsen«.
Børne- og ungebeskrivelsen udarbejdedes førhen af elevens lærere - op til forældresamtalen. Under selve samtalen blev der truffet aftaler med forældrene (og for de store klassers vedkommende med eleven) om initiativer i den kommende skoleperiode - initiativer, som blev indskrevet i elevbeskrivelsen.
Forud for samtalen med forældrene var der samtaler med alle eleverne.
Dagens praksis er nu, at alle lærere skriver side op og ned om de faglige mål og eleven. Der krydses af og afleveres papirer til forældrene fra alle fag, fra de mindste til de største - en praksis, som vi frygter vil blive kontraproduktiv alene ved sin fysiske mængde og uoverskuelighed.
I »clinch« i månedsmagasinet Undervisere skriver du i februar, at »den enkelte faglærer er alene forpligtet til at bidrage til de enkelte elevers elevplan«. Må vi forstå dig sådan, at vi fremover må prioritere det vigtigste og skrive en elevplan således:
»Lærerteamet omkring eleven udarbejder en plan for eleven, som sammenfatter de vigtigste opmærksomhedspunkter på elevens faglige standpunkt samt vigtigste indsatser i den kommende periode.
Hvis eksempelvis musik- eller idrætslærer har væsentlige bemærkninger i forhold til det samlede billede og/eller sit fag, indskrives disse i elevplanen, eller faglæreren vedlægger sine egne bemærkninger«.
Det er en selvfølge for os at diskutere elevplanen med forældre (og elev), så vi sammen kan sætte nye mål for eleven.