Debat
Lad os udvikle de nationale test
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kontorchef i Skolestyrelsen Tine Bak svarer i Folkeskolen nummer 7 på mit ønske om en løbende debat om indholdet i de nationale test. Hun beskriver, hvordan der på bedste vis arbejdes med produktion og kvalitetssikring af opgaverne. Opgaverne udarbejdes af fagfolk og kontrolleres af faglige eksperter. Men det ændrer ikke på min efterlysning af muligheden for en åben debat i bredere faglige kredse af opgavernes indhold og form.
I retssager forudsætter vi som en selvfølge, at dommerne er fagligt kyndige. Alligevel ønsker vi åbenhed om præmisserne for domsafsigelser. Selv lægfolk bliver i visse sager inddraget som nævninge og domsmænd for at bidrage til, hvad der bredt opfattes som ret og rimeligt.
Jeg vil afslutte mit bidrag til debatten med et konstruktivt forslag:
- Lad de nationale test blive et tilbud til lærerne.
- Fasthold de økonomiske resurser til fortsat udvikling af opgaverne.
- Undersøg som en del af udviklingen, hvordan testningen kan udnyttes af lærerne som et pædagogisk værktøj (hidtil har der været rettet for lidt opmærksomhed mod, hvad der forstås ved et »pædagogisk værktøj«).
- Det bør klargøres, hvad den valgte it-testform ikke kan teste, og hvad der kan gøres for at afhjælpe denne mangel.
Efter en sådan udviklingsorienteret ændring af de nationale test vil de passe langt bedre ind i et åbent samfund som det danske. Dette må være en passende skolepolitisk markering i et år, hvor en demokratikanon bliver offentliggjort.