Debat
Er det en forbedring af vores arbejdstid?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Anders Bondo Christensen.
I Folkeskolen nummer 28, november 2007, skrev du til mig, at DLF ingen intentioner havde om at sælge forberedelsestiden for ussel mammon ved overenskomstforhandlingerne. Og du skrev endvidere, at kvaliteten skal hæves i undervisningen.
Men hvad siger virkeligheden?
I »gamle« dage, da vi havde Ø-, U- og F-tid, var skolebiblioteksarbejdet placeret under Ø-tid, og ved sidste overenskomstforhandling blev dette rettet, og bibliotekstiden blev derfor sat ind som undervisningstid med forberedelsestid. Er vi nu rykket tilbage til »gamle« dage?
Er skolebibliotekarerne blevet ofret på det store overenskomstalter for at give vor modpart en indrømmelse? Skal jeg som skolebibliotekar nu til at have et skematimetal på over 30 skemalagte lektioner om ugen? Lige nu har jeg 28, hvilket jeg synes er rigeligt!
Var der ikke noget med, at rettesnoren for skemalagte lektioner skulle ligge på cirka 25? Skal jeg nu fratages min forberedelsestid? Skal jeg ind i et meningsløst opgavetidstælleri?
Hvor er foreningens støtte til skolens dynamiske kraftcentrum, som skolebiblioteket blev kaldt for nogle år siden? Hvor er skolebibliotekaren i den nye lokale arbejdstidsaftale? Kan jeg få en uddybning og muligvis en garanti mod urimelige arbejdsvilkår?