Debat

Det er et fantastisk job at være lærer

Livsbekræftende og udfordrende.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har tyvstjålet overskriften til dagens klumme fra lærer Hans Bachs indlæg i Politiken fredag den 28. marts. Find avisen frem eller lån den af din nabo og læs indlægget!

»Hvis vi skal have flere til at blive lærere, og det skal vi, så skal vi skilte med lærerens fulde faglighed. I mange tilfælde ligger misforståelsen i, at læreres faglighed opfattes som fag-faglig kunnen inden for fag som matematik og dansk.

Virkeligheden er en anden, for lærerens styrke er kombinationen, den brede faglighed, som favner en pædagogisk, psykologisk og didaktisk indsigt i det at undervise både bredt og for mit vedkommende specifikt i mine fire linjefag«, skriver Hans Bach.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er 100 procent enig. Vi skal have fokus på lærerens fulde faglighed. Det er det, vi også har kaldt lærerens professionalisme. Vi skal sikre, at læreruddannelsen giver kommende lærere netop denne faglighed - denne professionalisme. Og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at skabe rammer, der giver læreren optimale muligheder for at udfolde fagligheden og professionalismen.

Det er netop det, der er målet med den nye arbejdstidsaftale, der er en del af overenskomstforliget. Og det er netop det, der er målet i Danmarks Lærerforenings vedholdende arbejde i forhold til de lovgivningsmæssige rammer for folkeskolen.

Vi skal konsekvent arbejde på, at lærerne får optimale muligheder for at lave god undervisning. For derved styrker vi lærernes fulde faglighed og professionalisme. Derved styrker vi respekten for det vigtige arbejde, vi udfører.

Men vi skal også huske at fortælle om det fantastiske i jobbet som lærer.

»Vi skal væk fra, at kommende lærere skal være 'brain-coaches' og alle mulige andre hokuspokus-udtryk, og ned til essensen af det at være lærer: Har du lyst til kombinationen af at undervise, oplyse og opdrage Danmarks børn, som den fantastiske blanding af individer de er?

Vi skal have folk i medierne, som kan fortælle om alt det gode ved den danske folkeskole, hvor givende og inspirerende lærerjobbet er, og hvordan lærerarbejdet som et af meget få job kan skabe øjeblikke, der vil stå for evigt i nogle menneskers liv«, skriver Hans Bach.

Tak til Hans Bach for et godt bidrag!

»Vi skal konsekvent arbejde på, at lærerne får optimale muligheder for at lave god undervisning. Men vi skal også huske at fortælle om det fantastiske i jobbet som lærer«