Anmeldelse
Hvad enhver bør vide om Islam
94 spørgsmål og svar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad er egentlig det kernefaglige inden for islam? Og hvad er det, folkeskolens elever skal vide om vor største minoritetsreligion i Danmark? Hvordan formidler vi bedst muligt det faglige stof, så eleverne i teenageårene finder det interessant at lære om vore naboers tro og levevis?
En nyoversat bog informerer om islam gennem spørgsmål og svar. Det er en kortfattet og lettilgængelig måde at lære om islam på. Hvem var Muhammed? Hvad er Islams hellige bog? Hvorfor skal muslimske kvinder bære slør? Hvorfor har mange muslimske mænd skæg? Hvad er en fatwa? Hvorfor vil muslimer helst ikke give hånd? Alle spørgsmålene er opdelt efter emner som: tro og skikke, islam og de andre religioner, skikke og kultur, samfund, politik og økonomi. Der er også emner, som berører vold, jihad og terror. Der er desuden et udførligt stikordsregister bagest i bogen.
Det er en god og nøgtern faglig gennemgang, men jeg ved ikke, hvor meget den egentlig vil engagere de unge, da der hverken er konkrete historier eller billeder, som kan inddrage de mere subjektive og følelsesmæssige aspekter ved tro og skikke. Bogen giver en let indføring i islam og henvender sig primært til folkeskolens ældste klasser. Det er klart en bog, som jeg vil anbefale som en opslagsbog på skolernes biblioteker, da den nemt og hurtigt giver de svar, som de fleste efterspørger.