Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svar til Peter Hess-Nielsen og hans indlæg i Folkeskolen nummer 5 »Vitterligt vås«: I den fagligt uddannelsesfjendske udelte skole, der må kompensere sin uegnethed som skole dels med tirader om den faglige uddannelses uvæsentlighed i et moderne samfund, der bygger på viden, dels med tilsvarende vægtning af de kreative fantasiudviklende aktiviteter, kan enkelte tilhængere af udeltheden øjensynligt ikke selv mobilisere så megen kreativ fantasi, at de kan forestille sig en genindførelse af den uddannelsesbefordrende delte skole, uden at undervisningspligten på ni år derved automatisk nedsættes til tidligere tiders syv år. Eller at tidligere tiders korporlige afstraffelse af eleverne automatisk genindføres. Peter Hess-Nielsen mener endvidere, at han tjener sagligheden ved på socialdemokratisk vis at nedgøre den delte skoles omhyggelige elevdelinger til noget med, at man dengang om ikke »sorterede« eleverne så dog »fiskede« kloge ud til realafdelingen. En noget grov beskyldning for lærernes sløsethed i omgangen med eleverne, må man sige. Og at skille piger fra drenge er vist en nødløsning, der hører dagens udelte skole og ikke realskolen til. Mærkeligt i øvrigt, at han ikke supplerer sin opremsning med den almindeligt erkendte konstatering af, at udeltheden som sin sikreste effekt taber de svage og forsømmer de dygtige. Og endelig fremfører han usandheden om, at realskolen i sin vægtning af den faglige vidensformidling dengang alene stilede efter at lade eleverne gentage - aflire, rable af sig - hvad lærerne havde fortalt dagen før. Der er derfor ingen af de af Peter Hess-Nielsens fremførte punkter, der peger imod en genindførelse af den uddannelsesbefordrende delte skole.