Debat

Flere sprog er en resurse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Marlene Harpsøe, uddannelsesordfører for Dansk Folkeparti, kan i Folkeskolen nummer 5 ikke forstå, at det har vakt opsigt, at partier har foreslået et forbud mod at tale blandt andet arabisk i frikvartererne, og hentyder til Seden Skole, hvor elever har brugt arabisk til at mobbe med. Hun frygter, at skolen bliver opdelt i os og dem, hvis de arabiske elever får lov til at tale deres modersmål.

Vi betragter danske børn, der kan fransk ud over deres danske, som kompetente børn, men taler børnene arabisk ud over dansk, er der pludselig hierarki i sprogenes status. Men det at kunne flere sprog kan kun være en resurse, og man lærer ikke mest dansk, hvis bare man udsættes for mest muligt af det. Som al undervisning bør tage udgangspunkt i elevernes forudsætninger, bør undervisning i andetsprog tage stilling til, hvordan der bedst muligt gøres brug af den viden, eleverne allerede har om sprog. Fra sit modersmål har man fordele i form af abstraktioner, strukturer og indholdsmæssige sammenhænge, som bør inddrages for at give eleverne mulighed for at udvikle hele deres læringspotentiale.

Problemet med Seden Skole handler ikke om sprog, men om social omgang med hinanden, og et forbud mod at tale sit modersmål giver i den grad en os og dem-opdelt skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Forkortet af redaktionen