Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Tysk og fransk skal styrkes«, skriver Peter Bruhn Jepsen, formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen, i Folkeskolen nummer 5. Naturligvis må man danne sin egen forening, og jeg er enig i, at andet fremmedsprog skal styrkes, men det er altså dårligt for fransk, hvis det henvises til blot at kunne udbydes i 8. klasse. Tysk bliver ifølge jeres eget forslag styrket og enerådende som det fremmeste andet fremmedsprog. Det er rigtigt, at mange danske engang lærte tysk, men det har aldrig været obligatorisk. Tysk stryger med 80 procent af eleverne og fransk med sølle ti. I en globaliseret verden og et større EU er det da fuldkommen hul i hovedet at gå tilbage til en model, der i den grad favoriserer ét sprog.
Det er chokerende, at du kan mene, at dette forslag skulle kunne styrke fransk, når det bliver berøvet et år og ikke giver nogen adgangsbillet til gymnasiet. Forslaget er et slemt tilbageslag. Som det er nu, er fransk og tysk ikke ligestillede, men med forslaget vil fransk blive fuldkommen ausradiert. Som fransklærer i 20 år må jeg protestere mod planen.
Lad os styrke begge sprog ved at starte tidligere og lad os beholde den nuværende ordning, som jo allerede stiller tysk bedst. Tysk er vigtigt, men fransk er et verdenssprog, som stadig er overordentlig fremtrædende i enhver international sammenhæng. Og så er Frankrig helt almindelige danskeres foretrukne rejsemål. Lad os beholde den smule, vi har.