Debat
Test suppleres med andre værktøjer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dorte Lange fastholder i Folkeskolen nummer 6, at de nationale test ikke er et pædagogisk redskab.
Skolestyrelsen er af den opfattelse, at de nationale test kan blive et godt pædagogisk redskab, og man gør en del for at sikre, at lærernes behov medtænkes. Man har blandt andet nedsat brugerpaneler, der kan komme med ønsker til de rapporter, lærerne får.
Dorte Lange problematiserer også, at de nationale test falder på samme tidspunkt hvert år.
Tidspunktet for de obligatoriske test er fastsat, så de giver læreren mulighed for at holde elevernes udbytte op mod de mål, der har været for undervisningen. Når testsystemet er i drift, skal testene afvikles inden for perioden fra 1. februar til udgangen af april. Der kan suppleres med frivillige test, som kan ligge på andre tidspunkter.
Testresultaterne må ifølge loven ikke bruges til rangordning af elever, klasser, skoler eller kommuner.
Læreren kan se de opgaver, de enkelte elever har besvaret, men selve opgaverne må ikke videregives. Det skyldes hensynet til, at opgaverne skal kunne genbruges.
Testene viser ikke årsagen til et fagligt svagt resultat. Her må læreren supplere med andre værktøjer: Evalueringssamtaler, logbog og så videre. Skolestyrelsen har således samlet en række evalueringsværktøjer med tilhørende vejledninger på portalen www.evaluering.uvm.dk