Debat
Elever kan fritages for test
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Leif Plauborg problematiserer i Folkeskolen nummer 6 blandt andet, at en elev med talblindhed blev testet i de nationale test, og rejser nogle spørgsmål om testen i matematik.
Loven åbner mulighed for at fritage elever med særlige vanskeligheder fra test.
De it-baserede test er designet til at tilpasse sig elevens niveau undervejs, så både fagligt stærke og fagligt svage elever får passende udfordringer.
Hvis en lærer på forhånd ved, at en elev har store vanskeligheder i faget, skal læreren nøje overveje, om det er hensigtsmæssigt at lade eleven gennemføre testen ved brug af de hjælpemidler, eleven anvender i dagligdagen, eller om eleven skal fritages, fordi en gennemførelse ikke vil bidrage til kvalificering af den løbende evaluering.
Denne refleksion skal finde sted, hvad enten vanskelighederne er beskrevet i en diagnose eller er konstateret i forbindelse med den daglige undervisning.
Eleven, som anvender hjælpemidler til daglig, skal tilbydes at aflægge testen ved brug af disse. Det skal læreren i givet fald sørge for, og der skal ikke søges tilladelse.
Skolens leder træffer beslutning om fritagelse. Beslutningen træffes på baggrund af en pædagogisk-psykologisk udtalelse fra kommunen og efter aftale med elev og forældre. Hvis eleven fritages for testen, skal elevens udbytte af undervisningen evalueres på anden vis.
Den endelige test i matematik vil teste tre af de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder inden for matematik, idet tal og algebra også bliver omfattet. Læreren skal tilgodese samtlige slut- og trinmål i sin evaluering og bør supplere med andre evalueringsværktøjer for at evaluere alle kundskaber og færdigheder.