Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Har du ikke en cykel?« spurgte en udviklingskonsulent efter sigende en kommunal skoleforvaltningschef, da de prøvede at få overblik over kvaliteten på skolerne i kommunen. Det virkede uoverskueligt med de mange rapporter, der skulle sammenskrives. Fra lærernes evaluering af undervisningen via skoleledelsen og til forvaltningschefens kontor, hvor det hele skulle samles i én rapport. Det virkede også dyrt i arbejdstimer.
»Jo«, svarede forvaltningschefen.
»Kan du så ikke selv køre ud og se, hvordan det går?«
Det lyder jo logisk. Hvorfor bruge en masse arbejdstid på at sammenskrive rapporter, når man får et mere autentisk billede af at kigge selv?
Kravet om afrapportering fra skolerne er blevet skærpet - igen. Men nu er man alene interesseret i resultaterne. I det nye regeringsgrundlag gives skolerne mere frihed til selv at tilrettelægge undervisningen, men med krav om ansvar for resultaterne. Regeringen leder efter en nem måde at tjekke resultaterne på, og offentliggørelse af testresultater vil unægteligt spare Lars Løkke Rasmussen for en cykeltur.
Men offentliggørelse af testene vil ændre skolens kvalitet i negativ retning.
Testene viser kun elevernes færdigheder i en lille del af fagenes områder, og hvis resultaterne offentliggøres, vil det indsnævre undervisningen i forhold til disse smalle faglige områder, fordi lærerne bliver presset til at vise gode resultater i det, der bliver målt.
Trin- og slutmål i fagene, som er de mål, lærerne underviser efter nu, beskriver en langt bredere faglighed, hvor for eksempel mundtlig kommunikation - og dermed evner til samarbejde - styrkes.
Det er vigtigt, at offentligheden kan se, hvilke resultater vi opnår i folkeskolen. Men vi skal finde måder, som ikke ødelægger den brede og kreative faglighed, der er vores styrke. Det forsøger DLF at udvikle.
Metoden skal understøtte samarbejde og udvikling frem for konkurrence, for konkurrence fører til, at skolerne søger patent på gode undervisningsformer, så man sikrer sin plads i toppen.
Konkurrence mellem skoler vil ødelægge den udviklingstradition, der er i den danske folkeskole, hvor ideer spredes i de pædagogiske faglige miljøer lærere, skoler og kommuner imellem. Heldigvis er testresultaterne ikke offentliggjort endnu, så der er god grund til fortsat at dele viden.
Inviter regeringens rejsehold, så de kan komme og se, hvordan der skabes kvalitet i skolen - og hvorfor disse kvaliteter ikke kan måles ved simple test.
Gå ind på hjemmesiden www.skolensrejsehold.dk og inviter rejseholdet ud på din skole.