Debat

Social arv blev brudt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er nemmere at undervise en klasse, som er dannet af den bedste fjerdedel af eleverne. Man behøver ikke individualisere eller gøre noget særligt for at få alle med. Men hvad med de 3/4 af årgangen? Alle har vel hørt om »Den frie mellem«. Det »frie« bestod i eksamensfrihed. Lærerne betragtede den forlods som en fiasko - og derfor blev den det!

Dengang havnede cirka ti procent af en årgang i gymnasiet. Den del er mere end tredoblet i dag. Det er sket, efter at man indførte »det fordummende rodsammen« - man har åbenbart opnået en vis ensgørelse! Eleverne skal for at nå længst muligt besidde tre ting: Intelligens, energi og målbevidsthed. Det gavner voldsomt, hvis læreren besidder ægte entusiasme, hvis han/hun ikke tror på sagen, ryger alt på gulvet.

Jeg har selv gået i udelte klasser - tilmed med flere årgange i tre år i 1., 2. og 3. klasse. To år i 4. og 5. klasse og to år i 6. og 7. klasse. Det forhindrede nu ikke de dygtigste i at nå ganske langt. Jeg har kendskab til mere end 60 navigatører, over 50 lærere plus ingeniører, officerer, maskinmestre og alle slags håndværkere - et stort antal sygeplejersker, nogle korrespondenter med videre. Alle er de startet med syv år i den lille udelte, fordummende, ensgørende. Den sociale arv blev eftertrykkelig brudt gang på gang! Nå - begrebet var i øvrigt ganske ukendt - måske netop derfor.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Forkortet af redaktionen