Debat
Udelt skole sejrer over delt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svar til Vagn Madsen (Folkeskolen nummer 5): Der har været meget strid om fordelene og ulemperne ved delte skolesystemer. Efter at vi har fået Pisa-undersøgelserne, lader mange af spørgsmålene sig dog besvare empirisk. Blot et enkelt blik på Pisa-resultaterne viser, at der blandt de lande med gode præstationer og mest lige fordeling af uddannelsesmuligheder ikke er et eneste land, der deler eleverne op i forskellige skoleformer allerede efter få års grundskole. Desuden viser resultaterne, at den sociale baggrunds indflydelse på elevers præstationer - en vigtig målestok for den ulige fordeling af muligheder i uddannelsessystemet - er markant større i landene med delte skolesystemer.
Dette er et indicium for, at det delte skolesystem forstærker den ulige fordeling. I modsætning hertil forholder de lande, der har klaret sig bedst i Pisa-undersøgelserne, sig konstruktivt og individuelt til præstationsforskelle og er i stand til både at udglatte svagheder og sociale handicap og at finde og støtte talenter - uden at skubbe ansvaret over på eleverne alene. For eksempel ved at lade dem gå et år om eller ved at flytte dem over i uddannelsesforløb eller skoleformer med lavere præstationskrav. Hvor interessant delingen end forekommer i teorien, viser det udelte uddannelsessystem sig dog at være stærkere i praksis.