Debat
Hvor vover næstformanden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fredag den 28. november 1997. Endnu en gang en stor fed overskrift på Politikens forside om, at skolen svigter den enkelte elev. Overskriften bygger på en psykologs undersøgelser i ti kommuner om undervisningens tilrettelæggelse. Konklusionen er, at 86 procent af undervisningen er klasseundervisning. Klasseundervisning udlægges, som om den hører den 'sorte' fortid til og er aldeles ubrugelig i moderne undervisning. Det passer ikke. Man må se samlet på form, indhold og udbytte. Klasseundervisningen kan ikke sammenlignes med tidligere tiders terperi. Der finder i dag megen god og konstruktiv klasseundervisning sted, hvor den enkelte elev også bliver tilgodeset. Det er indholdet og udbyttet, der bestemmer formen. Men hovedet på sømmet denne fredag morgen var dog, at vores næstformand udtaler: 'hvis det er rigtigt, så er jeg overrasket. Og ikke i positiv retning' og på den måde påstår, at hvis det forholder sig sådan, er verden og den danske folkeskole af lave.
Hvordan vover vores næstformand at udtale sig så bastant?
Jeg synes, det er forkasteligt, at han på den måde undsiger lærerne. Folkeskoleloven har nu fungeret i næsten tre et halvt år. Vores undervisningsminister sagde ved vedtagelsen, at det vil tage adskillige år, inden folkeskolen kan leve op til lovens intentioner. Loven har betydet, at den enkelte lærer har fået et nyt syn på egen undervisning, og når man har sin daglige gang på skolen, føler man meget tydeligt, at vi har flyttet os ganske meget, men også i et tempo, der sikrer, at kvaliteten følger med.
Vi har netop på kongressen vedtaget en handlingsplan med overskriften 'kvalitet i folkeskolen - i dialog'. Jeg er meget enig i handlingsplanen, og jeg har også stemt for, at kontingentet må stige med fem kroner om måneden i to år, så vi i fællesskab kan få fremvist, at det er et godt og kvalitativt stykke arbejde, der foregår i den danske folkeskole. Få uger før kongressen udsendte hovedstyrelsen et informationsmateriale til kredsene, som vi skal bruge til at oplyse medlemmerne om indsatsområdet. I mange henseender er det et godt materiale. En af hovedhjørnestenene i materialet er, at lærerne ikke skal pålægges ekstra byrder, nej - lærerne skal ud af busken og synliggøre deres resultater. Strategien bag indsatsområdet er jo at forklare, at god undervisning hænger sammen med nødvendig forberedelsestid, og at gode undervisere skal værdsættes og lønnes ordentligt.
Så er det altså ufatteligt, at vores næstformand bare braldrer ud med, at det ikke står særlig godt til i folkeskolen, og på den måde bærer ved til netop det bål, vi så indtrængende ønsker at slukke - 'den ikke-konstruktive og bagstræberiske debat om folkeskolen'.
Jeg håber, at næstformanden vil redegøre for sine udtalelser - enten trække dem tilbage eller stå frem og fortælle, helt præcis hvor han mener, at hans medlemmer svigter!
Anne Nyholm
næstformand, Frederiksberg Kommunelærerforening