Folkeskolens leder:
Hadegaver - nej tak
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'And as everything fell apart
Nobody paid much attention'
Talking Heads
Gaver må ikke åbnes før tid. Det hører sig heller ikke til at rynke på næsen ad dem, og det anses for direkte uforskammet af nægte modtagelsen.
Men ærlig talt, er det ikke mindst lige så slemt at uddele hadegaver, som med sikkerhed vil kunne påtvinge sagesløse modtagere besvær og ødelæggelser i uoverskuelig fremtid?
Ikke desto mindre er det, hvad man er i gang med over for folkeskolen! Og minsandten om ikke den glade giver fremturer - både når det gælder læreruddannelse og efter- og videreuddannelse.
Den offentliggjorte skitse til en ny lov om læreruddannelse er grim. Men det, der følger efter, er ikke kønnere. Og det, der er ved at ske med Lærerhøjskolen, kan mildt sagt blive ødelæggende.
Som man kan læse inde i bladet, fifler embedsmænd (og politikere?) med decimalerne på tidsfordelingen i forslaget til en ny læreruddannelse, og for at imødekomme en del af kritikken forsøger man også at rimpe et par religions-frynser på. Men helheden er stadig værre end uskøn. Fordi der mangler et solidt pædagogisk fundament. Fag-faglighed uden pædagogisk faglighed giver ikke en læreruddannelse, og en uddannelse uden et fast kulturelt fundament hjælper heller ikke fremtidens folkeskolelærere.
Og så Lærerhøjskole-gaven:
Det lyder som lovsang og englelyd, når undervisningsminister Ole Vig Jensen taler om lærernes efter- og videreuddannelse. Men i praksis er det ofte svært at se forskel på hans og forgængerens politik på området. Det virker stadig som om, Undervisningsministeriets Universitetsafdeling styrer målbevidst fremad med bombesigtet låst fast på Lærerhøjskolen.
Først skræmmes kommunerne væk med en brugerbetaling, som vil blive trappet hurtigt op over de næste år. Og nu har man så udsendt en bekendtgørelse, som fjerner statstilskuddet til kurser under 30 timer og kurser, der gennemføres ude på de enkelte skoler. Her og nu betyder det, at Danmarks Lærerhøjskoles bestyrelse ikke kan godkende næste års budget, fordi en tredjedel af det økonomiske grundlag pludselig er væk. I næste omgang kan det betyde lukning af Lærerhøjskolens provinsafdelinger, fordi de ikke kan drives med overskud. (Så langt er man altså kommet i tilbedelsen af markedet, så samfundets uddannelsesinstitutioner skal være profitable for at overleve!)
Har man ikke onde hensigter i ministeriets universitetsafdeling? Skyldes det hele bare ubetænksomhed, manglende viden eller mangel på overblik? Eller er forklaringen, at afdelingens generalister ikke aner, hvilke katastrofale konsekvenser deres arbejde kan få?
Noget tyder på, at Lærerhøjskolens ledelse burde have skreget op for længe siden. Men egentlig er det ikke så interessant at få udnævnt en synder eller en skurk, bare der bliver sagt nej i en fart.
Det afgørende er, at folkeskolen endnu en gang er ved at få prakket noget på, som præsenteres som nydelige gaver. Men som vil kunne fåødelæggende konsekvenser, når de bruges.
-th
Undervisningsministeriets Universitetsafdeling udsender en bekendtgørelse, der kan lukke Lærerhøjskolens provinsafdelinger