Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen nummer 4 giver i artiklen »Al forskning viser .« diffuse svar på flere spørgsmål. Hvem afgjorde, hvad der blev forsket i? Hvorblev der spurgt? Hvem formulerede spørgsmålene?
For eksempel vedrørende klassekvotienter. Kan vi overhovedet bruge udenlandske svar til noget?
Hvad nu om man spurgte 1.000 danske lærere med 20-25 års undervisningserfaring: Hvilken klassestørrelse er efter din erfaring den optimale? 1) for dit overblik over og samarbejde med eleverne?2) for elevernes indbyrdes forhold?
Måske kunne svarene på disse spørgsmål bruges til noget fornuftigt i Danmark nu og her. Svarene kan rimelig hurtigt samles ind - men så er det måske ikke »forskning«.