Debat
Der mangler klare svar fra Søndergaard
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jørgen Søndergaard, tidligere formand for Lars Løkke Rasmussens 360-graders-rejsehold, kan ikke forstå, at kun en meget lille del af skolelederne bakker op om regeringens skolepolitik - herunder offentliggørelse af resultaterne af nationale test. Søndergaard mener, at skoleledere, der ikke går ind for regeringens skolepolitik med dens ambition om at »komme blandt de bedste i verden«, indtager »en defensiv holdning«.
Det kan undre, at Søndergaard ikke undrer sig over skoleledernes manglende begejstring for regeringens af Søndergaard legitimerede tiltag. Kan den manglende begejstring skyldes, at skolelederne ved noget, som Søndergaard, selv efter en 360-graders bestilt rundtur, ikke ved?
Jørgen Søndergaard og rejseholdet har anbefalet, at hver skole årligt redegør for sine resultater, sine seneste forbedringer samt mål for, hvor den vil forbedre sine resultater i fremtiden. En årlig resultatfremlæggelse - også omfattende nationale test - er ifølge Sønder-gaard almindelig sund fornuft og helt i tråd med, hvad forskningen anbefaler.
Jørgen Søndergaard - og undervisningsministeren - skylder stadig at give velbegrundede svar på følgende spørgsmål:
1) Hvilken forskning anbefaler en offentliggørelse af resultaterne af nationale test?
2) Hvis testresultaterne kan uddrages for sig fra det batteri af resultater, som den årlige resultatfremlæggelse kommer til at bestå af, hvordan kan man så sikre sig, at de ikke vil blive brugt til en rangordning af skolerne?
3) Hvordan stemmer den omfattende registrering og rapportering, som forslaget om resultatfremlæggelse vil medføre, med regeringens angivelige ønske om afbureaukratisering?