Debat

Profilskoler = lavere ambitionsniveau

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begrebet profilskoler dækker alt fra skoler, der giver eleverne et par idrætstimer mere om ugen, til skoler eller klasser, der er udelukket elever, der ikke passer til profilen. Indtrykket fra den konference om profilskoler, der afvikledes for nogle uger siden, efterlod det indtryk hos undertegnede, at det udbredte ønske om stærkere profilering af skolerne primært bunder i et stærkt behov for øget synlighed og øget udbud af valg- og tilbudsfag i udskolingen.

En særlig problemstilling ligger i den besnærende sprogbrug, som blandt andre professor Per Fibæk Laursen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, bruger, og som også Folkeskolens nye chefredaktør i nogen grad gør til sin i lederen i nummer 4: At profilskoler »øger mangfoldigheden«.

Folkeskolens brede engagement er udtrykt i hele paletten af ligeværdige fag, der alle er til stede på hver enkelt skole i deres egen ret med deres fulde, faglige identitet. Hvis hver enkelt skole udvælger nogle få fag til at præge hele skolen, kan man sige, at det giver en øget mangfoldighed - for forældrene, under forudsætning af at de har praktisk mulighed for at vælge mellem dem. Men når valget er truffet og eleven placeret, er der set fra elevens position tale om en indskrænkning, ikke en udvidelse af skolens mangfoldighed. En toning af palettens klare farver, en ensliggørelse og en reduktion af kompleksiteten, der gør det mindre uoverkommeligt at holde skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Om det er klogt, kan og bør diskuteres. Men lad os tale rent ud om det. Dette er ikke folkeskolens idé. Profilskoler er - således forstået - udtryk for et lavere, ikke et højere ambitionsniveau.

Svar

Kære Niels Christian Sauer!

Tak for din reaktion på min allerførste leder som chefredaktør. Det er dejligt med kritiske læsere. Jeg undrer mig over, hvor du ser, at jeg mener, at profilskoler har til formål at øge mangfoldigheden i folkeskolen. Jeg mener, at de kan bidrage til at give kulør til den enhedsskole, som mange af os ser som en vigtig forudsætning for det danske demokrati. Enhedsskolen (trist navn, i øvrigt) har brug for at tænke over, hvordan den kan appellere til nutidige unge uden at smide barnet ud med badevandet.

Hanne Birgitte Jørgensen, chefredaktør