Debat
Kære Tina Nedergaard 1
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I november 2009 spurgte jeg her i Folkeskolen din forgænger Bertel Haarder, om jeg efter hans opfattelse kan huske evalueringsresultaterne af 2.160 trinmål udenad i forbindelse med udarbejdelsen af mine 115 bidrag til elevplaner svarende til gennemsnittet for en lærer i folkeskolen?
Ministeren svarede aldrig i bladet, men sendte mig svar per brev. I brevet skriver han, »at der ikke er noget krav om, at alle trinmål er omtalt i elevplanen«. Det har han ret i. Det har bare ikke noget med sagen at gøre.
Haarder fortsætter: »Elevplanen medfører derfor ikke i sig selv forpligtelser med hensyn til, i hvilket omfang du skal kunne huske evalueringsresultaterne af trinmålene i forhold til dine elever«.
Det er lige det, den gør.
Som dansklærer i 9. klasse skal jeg evaluere min undervisning i henhold til 46 trinmål. Når en elev skal have sin elevplan, skal jeg sammenligne mine evalueringsresultater og udvælge et antal trinmål, eleven skal have fokus på i perioden frem til næste elevplan. Det kan jeg kun gøre, hvis jeg har et indgående kendskab til resultaterne for alle 46 trinmål.
Det samme gælder, når det ikke drejer sig om én elev og 46 trinmål, men om 115 elever og 2.160 trinmål.
Bertel Haarder har tidligere slået fast, at den løbende evaluering ikke skal være skriftlig. Men så må jeg skulle huske den. Ellers er der ingen forbindelse mellem evaluering og elevplan. Det er således en forudsætning for at udarbejde elevplaner efter bekendtgørelsen, at jeg er i stand til at huske 2.160 trinmålsevalueringer udenad.
Kære Tina Nedergaard, efter Bertel Haarders exit vil jeg ønske dig tillykke med ministerposten og sende spørgsmålet videre til dig. Mener du, at jeg kan huske evalueringsresultaterne af 2.160 trinmål udenad?