Debat
Det kommer an på en prøve
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Set gennem mine EU-læsebriller fortsætter regeringen i Danmark ned ad den skråplan, den satte folkeskolen på for otte år siden. Flere og flere test - mere og mere papirarbejde - og en stigende tendens til at opdele og putte elever i særlige kasser. Regeringen tonser bare derudad. Stop det. Det er den gale vej.
Seneste vildskud er forslaget om endnu en test på et endnu tidligere stadium i elevernes læreproces.
På den måde mister vi alsidigheden, spontaniteten og kreativiteten, der er så afgørende for den levende folkeskole, som Danmark ellers har været kendt for. Den levende danske folkeskole, som flere lande i EU skæver til og er begyndt at kopiere, forsvinder. Selv i Tyskland, som ellers deler børnene efter »evner«, er flere delstater begyndt at droppe opdeling og kategorisering af eleverne.
Vi har mange dygtige lærere i den danske folkeskole. De skal have frihed til at bruge deres faglighed til at hjælpe vores børn, så de kan blive bedre i skolen. Flere kontroltest er ikke vejen frem. De tjener reelt blot som ekstra byrder for elever, lærere og skolevæsen. Vi kan i stedet højne den faglige standard på mange andre måder. Sats på dem i stedet for at forsøge at opnå større kvalitet i undervisningen ved at ensrette og kontrollere.
Fordi Danmark er under pres - og presset vil vokse - skal vi ikke forfalde til at konkurrere på ensartethed og masseproduktion i uddannelsessystemet. Vi vil stå meget stærkere, hvis vi fortsat satser på en skole med innovation, kreativitet, samarbejdsevner og selvstændighed.