Debat

Dansk, for de arabiske børns skyld

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har vakt opsigt og debat, at Dansk Folkeparti har foreslået et forbud mod at tale blandt andet arabisk i frikvartererne i folkeskolen. Det forstår jeg ikke.

Vores forslag udspringer af det faktum, at nogle elever med arabisk baggrund har brugt arabisk til at bagtale og mobbe elever og lærere på Seden Skole i Odense. Det fik skoleinspektøren til at forbyde at tale andet end dansk i frikvartererne, og det har hjulpet på problemet. Vores forslag handler også om integration og hensynet til børn med for eksempel arabiske rødder. Det skaber nemlig kløfter mellem etnisk danske og børn af anden etnisk herkomst, når der tales forskellige sprog i skolegården. Det styrker en usund os og dem-mentalitet. Jeg er heller ikke i tvivl om, at hvis der bliver talt dansk overalt i den danske folkeskole (minus naturligvis i sprogfagene), så vil de såkaldt tosprogede også blive langt bedre til dansk og til at begå sig i det danske samfund.

Direktør for Dansk Sprognævn Sabine Kirchmeier-Andersen udtalte for et års tid siden, at det er et udtryk for god integration, når unge snakker arabisk med hinanden. Hun fremhævede det positive i, at unge nu i stedet for »cool« siger »wallah«. Det kunne måske også være et udtryk for, at arabiske børn fylder (for) meget i skolen? Der skal være plads til alle, og det nytter ikke noget, at grupper melder sig ud af fællesskabet ved at tale et sprog, som kun de selv forstår.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man gør disse børn en bjørnetjeneste ved at lade dem tale, som de ønsker. For risikoen for, at de arabiske børn forlader skolen som funktionelle analfabeter, bliver større derved. Rapporten Pisa Etnisk 2005 viste, at 64 procent af efterkommere af arabiske forældre, der taler arabisk derhjemme, forlader skolen som funktionelle analfabeter. Enhver kan sige sig selv, at det ikke bliver bedre ved, at børnene taler arabisk i skoletiden. Hvad end ens motiv så kan være for, at man ikke mener, at der kun bør tales dansk i frikvartererne, så er det børnene med arabisk baggrund, som kommer til at betale prisen for denne holdning.

Forkortet af redaktionen