Debat

Det er fedt at være lærer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Facebook findes en gruppe, der hedder »For os, der synes, det er fedt at være lærer«. Den er oprettet af en lærer, der synes, at der skal skabes et andet billede af lærerarbejdet end det, der længe har præget debatten. Den henvender sig til lærere, der brænder for deres arbejde og synes, at det er verdens fedeste job. Gruppen har mange medlemmer, og der kommer hele tiden flere til.

Lærerne er ved at komme ud af busken og begynder i højere og højere grad at fortælle om deres job med alle de oplevelser og glæder, der er ved at undervise. Der er ved at vokse en ny stolthed frem og en erkendelse af, at vi selv er de nærmeste til at fortælle, hvad der er værdifuldt ved at være lærer.

I denne uge kom Danmarks Radio (DR) så med en undersøgelse, der viser, at otte ud af ti lærere er glade for deres job.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Resultatet baserer sig på en spørgeskemaundersøgelse blandt 9.000 lærere over hele landet. Billedet er éntydigt. Over 90 procent af lærerne svarer, at forholdet til eleverne og glæden ved at undervise er de væsentligste grunde til deres tilfredshed.

Det er opløftende og helt i tråd med, hvad vi i Danmarks Lærerforening oplever på møder med vores medlemmer. Den optagethed og det engagement, der præger samtalerne, viser, hvilken styrke der ligger i lærergruppen.

På DR's blog skriver en lærer: »Åh, hvor er jeg glad for at høre dette positive resultat! Jeg er nemlig superglad for at være lærer, men troede efterhånden, jeg var en af de meget få. Man vover/vovede jo næsten ikke at fortælle nogen, at lærerjobbet faktisk er en daglig berigelse«, og en lærerstuderende skriver, at hun nu glæder sig endnu mere til at uddanne sig til lærer og komme i arbejde engang.

67 procent af lærerne i DR's undersøgelse vil anbefale andre at blive lærere. Det er 6.030 ambassadører over hele landet foruden de lærere, forældre og andre borgere, der måtte være blevet inspireret af DR's formidling af det positive budskab. Det er mange potentielle budbringere. Hvis alle følger op på det, vi ved - eller nu har fået at vide - vil vi hurtigt kunne få bugt med lærermanglen og det lave ansøgertal til læreruddannelsen.

Det er på tide at få gjort op med myterne om lærerfaget. Det kan vi godt gøre, samtidig med at vi til stadighed arbejder for at forbedre de forhold, samme DR-undersøgelse viser kan være en barriere for rekrutteringen.

Lærernes glæde ved at undervise og deres syn på forholdet til eleverne er en opløftende historie.

»Jeg er superglad for at være lærer, men troede efterhånden, jeg var en af de meget få. Man vover/vovede jo næsten ikke at fortælle nogen, at lærerjobbet faktisk er en daglig berigelse«.