Anmeldelse

Medborgerskab

Medborgerskab

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kom og vær med, borger. I denne fremragende lille bog bliver begrebet om medborgerskab gjort skoleklar. Forfatteren til bogen har forstået at få essensen ud af et meget bredt og idealistisk begreb og gør det samtidig muligt for læreren at formidle nogle af de høje idealer.

Fakta:

Titel: Medborgerskab

Forfatter: Helle Hinge

Pris: 149 kroner

Sider: 136 sider

Serie: Gyldendals Lærerbibliotek

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Bogens første del er en kort og præcis indføring i begrebets historie og dets relevans i det flerkulturelle samfund. Men især bogens anden del kvalificerer til oprykning i didaktikkens superliga: Her lykkes det nemlig for forfatteren at omsætte begrebet medborgerskab til konkrete opgaver og øvelser, der kan bruges i skolen. Læreren får her 16 konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med at udvikle elevernes globale udsyn og deres kompetencer til at kunne deltage i fællesskaber med respekt for andre. Der er opgaver om tilhørsforhold, danske værdier, børns rettigheder, retfærdig handel og medbestemmelse.

Som lærer med "drive" mod skolens dannelsesopgaver kan man slet ikke komme uden om denne bog. Også lærerstuderende kan have stor glæde af den på én gang kortfattede og nuancerede bog. Forfatteren kobler elegant tænkere som Koch, Habermas og Dewey på, i det omfang det er relevant. Derfor er bogen en uundværlig introduktion til fagene kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab og pædagogik, men kan også bruges som håndbog i praktikken og i lærerjobbet, når teorien om medborgerskab skal omsættes til praksis.