Debat
Orfeus høst - eller ved vejs ende
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alle bidrag til Orfeus-prisen 1998 er tilgængelige på Orfeus' hjemmeside (www.orfeus.dk/OP98). Alle kan kigge med og lege bedømmelseskomite. De fire vindere af konkurrencen om de bedste forløbsbeskrivelser viser en klar tendens i integrationen af informationsteknologi i skolen.
Teknikken træder i baggrunden for det, det handler om: undervisning. Vinderforslagene er alle tværfaglige emne- eller storyline-forløb, der medtænker ikke blot informations- og kommunikationsteknologi (IKT), men også den praktisk-musiske dimension. De følger til en forandring den ikke længere helt nye folkeskolelov, og de forholder sig selektivt til teknikken. De bruger kun den lille del af hard- og softwaren, der er brug for undervejs i undervisningen - resten må vente. Bøtten er vendt - pædagogikken dikterer valget og brugen af det digitale isenkram. Hvis de så også havde været mere eksplicitte omkring det didaktisk-metodiske fundament (som for eksempel i bidragene fra Janus-projektet) og havde givet mere los for børnenes egen kreativitet, havde det næsten været perfekt. Og hvad kan man så lære af det? Begynd med at snakke pædagogik, når IKT skal integreres i undervisningen, så bestemmer metoden, hvad, hvordan og hvornår teknikken bliver brugt. Det kunne vi jo have sagt os selv fra starten, ikke?
Kjeld Folmer Nielsen
København