Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Anni Herfort Andersen
Vil du have ulejlighed med at redegøre for DLF's holdning til Undervisningsministeriets IT-tilbud (informationsteknologi) til 1.000 lærere i grundskolerne om at få stillet en computer med mere til rådighed hjemme mod at tage pc-kørekort og det pædagogiske kørekort. Jeg er specielt interesseret i at vide, hvad DLF vurderer, der skal tildeles den enkelte lærer af Ø-timer, for at tilbuddet kan anbefales af foreningen og betegnes også som et godt tilbud for læreren. Og således at medlemmet ikke kommer i konflikt med foreningens efteruddannelsespolitik, der vel stadig er, at vores efteruddannelse er en del af vores pligtige arbejdstid? Tilsyneladende er der en stor forskellighed i, hvad der vurderes er den nødvendige Ø-tid til opgaven. I Folkeskolen nummer 45 angives, at man på Parkskolen i Ballerup har afsat 30 timer per ansat til opgaven, og her har lærerne i forvejen gennemgået et computergrundkursus. Til sammenligning kan oplyses, at vi her fra den lokale kreds 52's repræsentant på skolen har fået oplyst, at man (han?) skønner, at et etcifret Ø-timetal i gennemsnit per lærer vil være fornødent til opgaven. Kredsen har ingen indvendinger imod eller specielle krav til skolens eventuelle deltagelse i omtalte tilbud, efter hvad der er oplyst.
Kjeld Hansen
Tølløse
Svar
Jeg vil gerne begynde med at pointere, at med folkeskoleloven af 1993 blev det et krav, at lærerne integrerer informationsteknologi, IT, i alle fag. Foreningen ser derfor meget gerne tiltag, der støtter udviklingen af lærernes IT-kompetencer.
Desværre var foreningen ikke orienteret om netop dette tiltag, før invitationen til at deltage i projekt 'IT-Springet' lå ude på skolerne. Foreningen har gjort Undervisningsministeriet opmærksom på det uheldige heri, og Undervisningsministeriet har da også senere beklaget dette.
Med hensyn til de aftalemæssige vilkår for deltagelse er det kredsene, der har kompetence til at indgå aftale. Foreningen har dog rådgivet kredsene om, hvilke forhold man skal være opmærksom på i forhold til lærernes deltagelse i projektet.
Der er meget store lokale forskelle på lærernes IT-kompetencer og på, hvor langt man i øvrigt er kommet med skolernes/kommunernes IT-handleplaner. Derfor er det ikke muligt for mig at komme med bud på, hvor mange timer den enkelte lærer skal have til uddannelsesdelen.
Da der i øvrigt er tale om, at det er hele skoler, der skal deltage, er det foreningens opfattelse, at skolens deltagelse i projektet selvfølgelig også skal være drøftet på skolen, blandt andet i skolens samarbejdsudvalg og i pædagogisk råd.
Anni Herfort Andersen
formand for DLF