Debat
Er lærere IT-kompetente
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var med stor interesse, at jeg i Folkeskolen nummer 47 læste Johan Jacobsens anmeldelse af pc-kørekortet. Som underviser i blandt andet alle pc-kørekort-modulerne og censor for pc-kørekort-test, er jeg nødt til at kommentere Johan Jacobsens anmeldelse, da jeg mener, at mange af hans konklusioner er direkte forkerte eller lige lovlig meget gætværk. De er tilsyneladende baseret på hans egne forestillinger om pc-kørekortet ud fra uddannelsesmålene og en sammenligning med andre IT-kurser (informationsteknologi), som han kender til.
Johan Jacobsen siger: 'At der ikke er garanti for, at den lykkelige indehaver af pc-kørekort har ret meget IT-kompetence - et begreb, der for mig også omfatter et vist overblik over 'stoffet'. ' Johan Jacobsen har åbenbart ikke selv ret meget overblik over, hvad der kræves for at bestå pc-kørekort-prøverne, og hvordan pc-kørekortet adskiller sig fra de IT-kurser, han kender til.
Efter min vurdering er folkeskolelærere bestemt ikke bedre til IT end andre befolkningsgrupper og kan derfor ikke uden videre bestå testene 1, 2 og 3, da dette ikke kan gøres uden et vist overblik.
Derudover er jeg også uenig med Johan Jacobsen i, at 140-190 lektioner er for en absolut begynder. Selv for en person, som jævnligt bruger edb, vil under 140 lektioner være uforsvarligt - så får man nemlig ikke det nødvendige overblik.
Jeg synes, det er sørgeligt, at Johan Jacobsen kaster grums i vandet og tillægger pc-kørekortet de samme dårlige egenskaber som de andre IT-kurser, han har kendskab til, for eksempel i forbindelse med eksemplet med skolesekretæren, som ikke kunne bruge Word 6.0 efter at have været på kursus i Word 97. Til det kan jeg kun sige, at de grundlæggende funktioner i Word 97 er identiske med dem i Word 6.0. Så hvis man behersker de grundlæggende funktioner i Word 97, behersker man dem også i Word 6.0 og til dels også i Works 4.0/4.5. Det er netop pc-kørekortets force, at det satser på indlæring af de grundlæggende funktioner i de mest anvendte programtyper.
I pc-kørekortets koncept er der indbygget en vis kvalitetssikring, i og med at man er nødt til at have fået overblik over stoffet for at kunne bestå prøverne. Og hvis undervisningen er for dårlig, så består kursisten ikke.
Pc-kørekortet spænder så bredt med sine syv moduler, at det for en folkeskolelærer giver et godt grundlag for at tage det IT-pædagogiske kørekort, som tager udgangspunkt i, hvordan man kan integrere IT i folkeskolen. Men desværre har udviklerne af IT-pædagogisk kørekort sat sig mellem to stole og valgt, at det også skal lære kursisten at bruge computeren, ligesom pc-kørekortet gør, bare på færre antal timer og som selvstudium, hvilket er uforsvarligt. Det ville være meget bedre, hvis det blev regnet som en overbygning for folkeskolelærere, således at man først skulle tage pc-kørekortet for at få det nødvendige overblik. Det er næppe forsvarligt, at en lærer forsøger at integrere IT i undervisningen uden selv at have forudsætninger på brugerniveau, for eksempel pc-kørekort.
Rune Larsen
København