Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Er det nu, vi siger: 'Så er det nok'!
Vi skal være tværfaglige, integrere, differentiere, evaluere, teamworke, opdrage, udvikle, drage omsorg, skabe tryghed, løse konflikter, agere familierådgivere . . . fortsæt selv!
- foruden alt det praktiske: Fluorskylning, tandbørstning, trafik, teater, sex, selvmord, fyrværkeri, sund kost, el-orientering, posthusbesøg, erhvervsorientering og -vejledning med besøg diverse relevante steder . . . Du kan sikkert flere!
- og så skal der da for resten også undervises på et fagligt højt niveau! Selv erfarne lærere med mange års erfaring løber så stærkt som aldrig før!
Alligevel sættes der fra alle sider konstant spørgsmålstegn ved kompetence og engagement. Alle føler sig kvalificerede til at udtale sig - alle har jo gået i skole!
Vi skal udføre, hvad 'de kompetente' finder fornødent, og hvad en del forældre finder det nemmest at overlade til os.
Penge til at 'opgradere' os, undervisningsmaterialerne og computerne? Nej, der skæres helt ind til benet.
Vi må håbe, at de nye kommunalbestyrelser indser, at børnene er det vigtigste råstof, Danmark har.
Vi kan ikke alting for ingenting!
Der råbes på mænd i den danske folkeskole. Skulle den manglende maskuline interesse for faget have noget at gøre med stress og lav løn lig med lav status?
Er det nu?
Birte Sørensen
Ulstrup