Debat
Endelig et sagligt indlæg
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Henrik Bau
Tak for den sobre og det yderst fagligt kompetente bidrag til belysning af min imaginære ringheds totale afvisning af visdommen bag folkeskoleloven. Endelig et indlæg, der emmer af saglighed, og som for en gangs skyld går langt uden om floskler, udokumenterede påstande og personlige perfiditeter. Lutter veldokumenterede beviseligheder fra ende til anden, der viser, hvilket højt stade en debat kan hæves til, når blot de rigtige folk kommer til. Måtte dit indlæg indgå som lærestykke i, hvordan pædagogikken i Danmark bringes i udvikling, når besindighed og omtanke er i højsædet. Hvor føler man sig dog småligt ussel, når man i det daglige arbejde, selvfølgelig helt usagligt, fornemmer udelthedens undervisningsødelæggende virkning. Når man nu i sin usselhed stirrer sig til fortabthed på det modstridende i det at sætte undervisningsmål for hver enkelt elev og yde differentieret undervisning, samtidig med at man skal undervise fagligt kompetent i klasser, der er sammensat uden hensyn til elevernes evner og forudsætninger. Når man nu mener at kunne gennemskue løgnen om, at eleverne skal tage ansvar for egen læring, blot fordi skolens image krakelerer uden denne vidunderlige løgn. Når man nu ser, i hvor fatalt omfang gamle velprøvede revolutionsideologier til terrorisering af befolkninger nu har bemægtiget sig folkeskolen. Og så videre. Så har du da ret i, at det er ukvalificeret og uvederhæftigt ikke bare at lukke øjnene og nøjes med at klistre alle de kvalitetsetiketter på uvæsenet, som undervisningsministeren og Danmarks Lærerforening vil have os i gang med engang efter årsskiftet.
Vagn Madsen
Brønderslev