- Folketinget har rettet opmærksomheden mod de elever, der forstyrrer undervisningen for sig selv og andre. Min grundholdning er, at skolen skal kunne rumme disse børn. Vi skal selvfølgelig stille krav til børnene og til de unge om en acceptabel adfærd, men vi må også være rede til at ændre praksis der, hvor det er rimeligt og muligt for at komme disse børn i møde.
Ole Vig Jensen
undervisningsminister
- Det ville være en ulykke for vor skole og vort samfund, hvis folkeskolen blev udmarvet ved, at flere og flere forældre og måske de mest ressourcestærke vælger privatskolen i stedet.
Hans Peter Baadsgaard
Socialdemokratiet
- Fremskridtspartiet er også med i folkeskoleforliget, og det er vi absolut ikke kede af. Folkeskolen er meget bedre end sit rygte.
Jan Køpke Christensen
Fremskridtspartiet
- Det er på tide, at pendulet svinger tilbage, så den faglige kvalitet og indlæring af basale kundskaber og færdigheder i folkeskolen genindtager sin legitime og centrale rolle parallelt med de kvaliteter, som jeg mener, folkeskolen heldigvis også rummer.
Anders Mølgaard
Venstre
- 'Bygge paladser med wc og sløjd og gymnastik, det kan de, men lære børnene at regne og skrive, det gør de ikke, og det er os, det går ud over', sagde formanden for Køge Håndværkerforening i 1915. Kvalitet i folkeskolens undervisning må handle om meget andet end om, at børnene kan læse og regne.
Elisabeth Gerner Nielsen
Det Radikale Venstre
- 28 elever i 1. klasse er for meget, men 12-14 i en klasse, det er lige ved at være for lidt, når man ser på det sociale. De skal jo også lege og den slags.
Frank Dahlgaard
Det Konservative Folkeparti
- Det er berigende at sidde her i salen og høre debatten. Derfor er det heldigt, at man er sidste ordfører, der falder mange guldkorn.
Addi Andersen
Centrum-Demokraterne
Fra Folketingets debat den 29. november.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.