Folkeskolens leder:
Camilla og Morten
Min bedste lærer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det program, Camilla Hoffmann henviser til, er TV2's serie, »Min bedste lærer«, hvor man følger hendes arbejde i 4. og 6. klasse et halvt år. Camilla Hoffmann fortæller, hvad hun vil med sin undervisning, og så gør hun det. Og udsendelsen viser, at det virker.
Med indlevelse og åbenhed, høje forventninger og kontante krav får hun eleverne til at vokse og lære.
I dansk i 6. klasse skriver de digte, som de skal læse op. Også Morten, som har det svært og græder både første, anden og tredje gang. Men det får ikke læreren til at slække på kravene. Hun lokker, presser og roser. Og blander Mortens mor ind i hans svære læreproces.
Efter et halvt år står Morten endnu en gang ved tavlen. Han kigger ud på sit publikum, som han ved, han skal, før han læser digtet op. Morten er rødkindet, da han går ned. Kammeraterne klapper. Han græd ikke, og et lille smil forplanter sig til øjnene. Morten har kæmpet med digtet og genertheden. Han har vundet en lille, stor sejr. Fordi hans lærer stillede krav, holdt fast, støttede og opmuntrede. Morten, klassekammeraterne og deres lærer har bestået endnu en prøve i virkelighedens læringstest. Den test, som alle Camillaerne og Mortenerne udfordrer hver dag.
Folkeskolen bringer i denne uge en række artikler, der tager afsæt i en undersøgelse, som Scharling Research har foretaget for Ugebrevet A4 og Folkeskolen. Tallene viser, at mange lærere mener, at forældre i dag er meget mere optaget af elevernes faglige kundskaber, end de var for 15 år siden. Det er ikke spor overraskende. Pisa-debatten og en snæver politisk retorik har selvfølgelig sat sig spor. Men de forskere, der kommenterer undersøgelsen, er derimod overraskede over, at 43 procent af lærerne mener, at forældre i dag fokuserer mere snævert på deres egen lille guldklump. Den interesse har altid været der, og den skinner tydeligere igennem i dag, siger forskerne. Men undersøgelsen viser altså, at det ikke er det, der vælter lærerne. Lærere er - uanset hvad de mest monotone kritikere påstår - selvfølgelig optaget af elevernes faglige resultater. Det viser en anden ny undersøgelse også. Det, der giver lærerne størst arbejdsglæde, er samværet med eleverne og elevernes faglige progression, fortæller tallene i en undersøgelse fra KL.
Den positive forklaring kan måske læses ud af tv-udsendelserne fra skolens hverdag, hvor Camilla Hoffmann demonstrerer, at læring kræver tryghed og selvtillid. Både Morten, Mortens mor og Mortens lærer bliver glad, når det lykkes. Det er også dér, fundamentet for den faglige succes skabes.
-th
»Programmet kunne lige så godt handle om en af mine kolleger. Folkeskolelærere er bare dårlige til at blære sig med deres succeser« Camilla Hoffmann til Nyhedsavisen den 22. november