Debat
Professionel frihed og individuel sikkerhed hænger sammen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg er parat til og har lyst til endnu en periode i hovedstyrelsen. For mig er det helt afgørende, at de beslutninger, der træffes i hovedstyrelsen, har rod i den virkelighed, lærere og børnehaveklasseledere oplever til daglig. Derfor skal der være en tæt forbindelse mellem det centrale og de lokale led i DLF. Den lokale aftaleret må ikke forringes.
Arbejdet med en ny arbejdstidsaftale er i fuld gang. Uanset hvornår den er færdig til at træde i kraft, må hovedkravet være, at det sikrer den enkelte lærer individuel/egen tid. Arbejdsgiverne har ingen problemer med at stramme kravene til lærerne, uden at de forbedrer mulighederne for at leve op til dem. Derfor skal lærernes ret til individuel/egen tid ikke bringes i spil hverken i kommunen, på skolen eller i teamet. God undervisning kræver både forberedelse og efterbehandling. Kvaliteten heraf er lærerens ansvar. Derfor skal rammerne sikres for at kunne leve op til dette ansvar. Professionel frihed og individuel sikkerhed hænger sammen.
Vi skal have et lønsystem, der i langt højere grad er tilpasset undervisningsopgaven. Lokale løndele skal være organisationsopdelte, så det sikres, at lærerne får den del, de har krav på.
I hovedstyrelsen vil jeg arbejde for, at vi er en offensiv fagforening, der søger at erobre den skolepolitiske dagsorden. Når det gælder lærernes løn- og arbejdsvilkår, og når det gælder folkeskolens indhold. Det afgørende er, at Danmarks Lærerforenings politik udspringer af og har sammenhæng med det, lærere og børnehaveklasseledere oplever og har brug for i deres dagligdag.
Det vil være mit sigte i arbejdet, hvis jeg bliver valgt til den kommende hovedstyrelse.