Debat
Prestige og respekt om lærernes arbejde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det mener jeg er en vigtig overordnet opgave for DLF at arbejde med. Prestigen og respekten om vores arbejde skal generobres med afsæt i vores pædagogiske viden og erfaring. Ved at vi bruger den offensivt. Ved at vi tør stå ved vores profession og dens idealer.
Jeg går ind for en strategi, der med et pædagogisk afsæt som mål har at skaffe os bedre arbejds- og lønvilkår.
Jeg vil arbejde for en arbejdstidsaftale, som harmonerer med vort arbejdes særlige karakter. Med en øvre grænse for antallet af undervisningstimer. Med tid til forberedelse og samarbejde. Med frihed og råderum til lærerne, men med sikringer mod udnyttelse.
Jeg vil have et lønsystem, som er gennemskueligt, som passer til vores kultur. Ny Løn i den nuværende form skal skrottes. Jeg vil have et lønsystem, som sikrer, at alle aftalte penge kommer til udmøntning centralt såvel som lokalt.
Reallønsfremgang skal sikres centralt. Ved Overenskomst 05 må vi igangsætte et pensionsprojekt for at forbedre de overenskomstansattes pensionsordning.
Arbejdsmiljøet har det ikke godt! Det er helt uacceptabelt, at lærere og børnehaveklasseledere bliver syge af at gå på arbejde. Der skal sættes fokus på personalepolitik. Medarbejdernes trivsel skal i centrum, så vi forebygger nedslidning og udbrændthed. Jeg vil arbejde for, at vi i DLF opprioriterer indsatsen vedrørende arbejdsmiljø.
Folkeskolen skal udvikles! På lærernes, børnehaveklasseledernes og folkeskolelovens præmisser. Udviklingen skal ikke styres af populistiske floskler eller af diverse internationale målinger.
Udviklingen skal ske i respekt for og i overensstemmelse med formålsparagraffens krav om elevernes alsidige personlige udvikling. I respekt for at folkeskolen er det danske samfunds eneste fælles kulturbærende institution.