Debat
Brug demokratiet - stem
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg stiller op til endnu en periode i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse, fordi jeg:
ønsker en stærk fagforening med en høj organisationsprocent og plads til alle.
finder det vigtigt, at børnehaveklasselederne er repræsenteret i hovedstyrelsen.
vil sikre, at kommende arbejdstidsaftaler styrker fællesskabet og det professionelle samarbejde.
Folkeskolen er rummelig er fagforeningen?
Det siges, at unge ikke interesserer sig for fagforeninger! DLFs medlemstal viser indtil videre noget andet!
Udskiftningen blandt undervisere i folkeskolen vil være stor de kommende år. Pædagoguddannede børnehaveklasseledere, meritlærere, lærere med fuld læreruddannelse og »lærere« uden vil blive overenskomstansat, og det vil give en mærkbar forskydning i antallet af overenskomstansatte og tjenestemænd. Det stiller krav til en fælles fagforening.
Børnehaveklassen, en bro på gyngende grund?
Folkeskoleforliget har sat fokus på børnehaveklasselederes betydning som brobyggere mellem daginstitution og skole, men opgaven forudsætter kendskab til begge sider af broen. Derfor skal børnehaveklassen være hele skolens ansvar.
Lærer- og pædagoguddannelsen skal ikke blandes sammen, men der skal skærpet opmærksomhed på det fælles arbejdsfelt. Det kræver faglig bevidsthed, men også indsigt og interesse for opgaverne i skolestarten.
Folkeskolen skrabelod eller investeringsobjekt?
Regeringens »løft til folkeskolen« har endnu en gang ført til lokale besparelser. Forklaringen er, at udgifterne per elev skal ned.
Folkeskolen er ikke en udgift, men en investering, hvor afkastet øges ved omhyggelig pleje. Tidssvarende arbejdspladser, arbejdstidsaftaler med plads til at arbejde professionelt, efteruddannelse og en ordentlig lønudvikling er brugbare metoder!