Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bjarne Nielsen har mange kasketter. Som tidligere medlem af Lærerforeningens hovedstyrelse appellerer han til lærerne og påpeger lærerprofessionens særlige ansvar for 'folkets skole', hvorfor lærerne skal overveje andre organisations- og undervisningsformer, så skolen - og lærerne - kan blive mere rummelig. Som ledende skolepsykolog mener han, at tolærerordninger har spillet fallit, fordi den ekstra lærer bare går til hånde. Og som skolechef foreslår han, at den eksisterende specialundervisning kan skæres ned med cirka 15 procent for i stedet at bruge pengene til at kompensere for den efteruddannelse, som kommunerne allerede har sparet på.
På den måde tager Bjarne Nielsen ansvar for folkeskolen, mener han. Jeg vil gerne forsvare og tage min del af ansvaret for 'folkets skole'. Men jeg køber fortsat ikke Bjarne Nielsens fordeling af 'ansvaret'.
Per Keldsen siger i en artikel i tidsskriftet 'Opinion': 'Med Niels Egelund - pædagogikkens svar på Bjørn Lomborg - i spidsen står specialisterne, KL's topfolk og politikerne i kø for at beklage, at så mange børn henvises til specialundervisning. Resultatet lader ikke vente på sig; der skal nu skæres i resurserne til specialundervisning, og i stedet skal der indføres en række nye organisatoriske og strukturelle ændringer i normalundervisningen, som skal sikre, at færre børn har brug for specialundervisning - eller at færre børn udvikler særlige behov'.
Jeg mener ikke, det kan siges meget bedre.
Peter Hess-Nielsen
medlem af hovedstyrelsen
Redaktionen betragter debatten mellem Bjarne Nielsen og Peter Hess Nielsen for afsluttet