Debat

Forskel på iagttagelsesmuligheder

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indledningsvis for klarheds skyld: Jeg er hverken dansker eller tyrk. I min etniske identitet indgår det nationale kun som noget marginalt, kristendommen og islam slet ikke.

Mit ærinde i forbindelse med mit læserbrev var såmænd bare at påpege en fejl i Torben Thomsens indlæg: Muslimske indvandrere i Danmark er ikke etnisk ensartede, de er forskellige, på samme måde som de kristne i Danmark er det.

Det er da sandt, at nogle indvandrere fra tidligere tider er assimileret i det danske samfund. Nogle mere end andre. Sådan tror jeg også, det vil gå med de muslimske indvandrere i Danmark. Det tager et par generationer. For nogle indvandrere går det hurtigere end for andre. Det er et spørgsmål om etnisk tilhørsforhold og om uddannelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor er det blandt andet helt naturligt, at DLF interesserer sig for netop det forhold. Og jeg synes da, at DLF har gjort det godt og afbalanceret i oplægget 'Fællesskabets skole i et multietnisk samfund'.

Torben Thomsen mener at kunne 'se', at jeg har svært ved at følge med i, hvad der rører sig i den danske lærerstand og den demokratiske befolkning. Jeg kan berolige med, at jeg 'ser' ganske glimrende. Forskellen på Torben Thomsen og mig er nok, at min verden er noget større. Der er forskel på ens iagttagelsesmuligheder hvad angår religion og etnicitet her i den multietniske verdensby Istanbul og i den monoetniske provinsby Aars.

Knud-E. Hauberg-Tychsen

Istanbul