Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 47 erklærer Lars Løkke Rasmussen sig enig i, at elevresultater ikke kun er afhængige af den ydede undervisning, men også af det givne elevmateriale. Alligevel fastholder han tanken om generel offentliggørelse af sådanne resultater, så de kan bidrage til at tegne det billede af en skoles kvalitet, som forældrene kan vælge til og fra på. Derefter udtrykker han sin tro på at have fundet en vej for en udvikling, der udelukkende vil føre til gode cirkler.
På den baggrund må jeg erkende, at jeg ikke længere kan se logikken i hans argumentation.
Det ser dog ud til, at vi er enige så langt, at kvaliteten af en given undervisning ikke kan aflæses i de opnåede elevresultater, for ellers ville elevmaterialet jo være uden betydning. Hvis man alligevel fastholder, at elevresultater skal indgå i det grundlag, som forældrene kan vælge skole på, så må man vist også erkende, at valggrundlaget altså ikke er undervisningens kvalitet. Det vil derimod i et betydeligt - men desværre uudredeligt - omfang være det forhold, at nogle skoler har bedre elevmateriale end andre.
Her vil jeg så hævde, at ressourcestærke forældre, alt andet lige, vil have størst succes med at få deres børn, som typisk repræsenterer et godt elevmateriale, ind i de gode skoler. Dermed får vi sat en række gode cirkler i gang: gode skoler tiltrækker gode elever og bliver endnu bedre. Men en sådan udvikling er en fysisk umulighed uden en tilsvarende udvikling af en række onde cirkler: de ringeste skoler må nøjes med det ringeste elevmateriale og bliver endnu ringere.
For en ordens skyld skal jeg måske lige bemærke, at den mekanisme ikke er min opfindelse. Den fungerer allerede lige for øjnene af os her og nu, og den er i øvrigt velbeskrevet. Den fungerer i et vist omfang i forholdet mellem den offentlige skole og den private, og den har i de seneste år accelereret uhyggeligt i områder med mange indvandrere. Må jeg minde om, at problemet for nogle år siden i New York havde taget et omfang, så bystyret besluttede sig til en så fortvivlet løsning som at tvangsflytte et enormt antal elever og dagligt transportere dem i busser til skoler i andre distrikter - en løsning, der naturligvis må indebære, at man kommer til at spolere de tilsvarende gode cirkler.
Men teoretisk er det da en nærmest genial ide udelukkende at sætte gode cirkler i gang. Den er vist lige ved at kunne konkurrere med forslaget om udelukkende medvind på cykelstierne.
Ib Granerud
Hillerød