Debat
Mest mulig paratviden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Computeren som kvalitativ overflødighed.
Vi kan ikke være bekendt at give vore børn mindre end det bedste, sagde Anni Herfort i sin kongresberetning med statsministeren som kilde. Og hvad er så det bedste af det bedste: en computer. Først var det lommeregneren, der berøvede børnene en brugelig talfærdighed. Og ligesom man dengang opfandt en pædagogisk acceptabel begrundelse for det unødvendige i at kunne behandle tal, således har det bedste af det bedste nu fremtvunget erkendelsen af det tåbelige i at satse på paratviden. Alt flyder jo nu i en lind strøm fra skærmen. Derfor består den højeste form for kvalitet i skolen i dag i at øve børnene i at udvælge, sortere og håndtere, sagde Anni Herfort.
Men opnåelse af denne eftertragtede topkvalitet i menneskelige færdigheder behøver vi bare slet ikke en skole til. Alle, lige fra Anni Herfort til det jagede, undervisende folkefærd i skolestuerne, kan jo både udvælge og sortere uden nogen sinde selv at have truffet computeren i deres skoletid. Vi kan oven i købet undervise andre i det. Nej, er der noget, der virkelig er betingelsen for en kvalitetsudvikling i skolen i dag, er det den ihærdige, nu så forhadte reaktionære indsats for at bibringe børnene den størst mulige mængde af systematisk inddelt faglig paratviden i en delt folkeskole, der giver alle elevkategorier de bedst tænkelige muligheder for at tilegne sig, hvad deres evner formår. Med en sådan indlært vidensbasis klarer kommende generationer ligesom de forgangne selv i fuld frihed uden overgramsende pædagogfingre at blive både sociale, demokratiske, udvælgende og sorterende skærmkiggere.
Vagn Madsen
Brønderslev