Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 45 forsøger Per Dalgaard fra Ryomgaard at argumentere for, at de somaliske piger fra Odense ikke kan/skal undervises med tørklæde på i timerne.
På trods af at det meste af læserbrevet udtrykker en særdeles indskrænket holdning til mennesker, der er anderledes, så vil jeg nøjes med at anholde den sidste del af indlægget. Nemlig: 'vågne op til hverdagens barske realiteter'.
Mennesker må for min skyld have nøjagtig den holdning, de ønsker - også til indvandrere og flygtninge i Danmark - jeg skal nok gøre opmærksom på min holdning! Men det må dog være muligt at stille krav til debattens lødighed. Også fra en lærer - formoder jeg - i den danske folkeskole.
Det er temmelig anstrengende at blive ved at høre på, at mennesker, der mener, at flygtninge og indvandrere skal forskelsbehandles, konstant henviser til 'hverdagens barske realiteter'. Hvad er det for nogle barske realiteter? Er det realiteter, der er barskere end mine? Hvad er barske realiteter? En stroppetur på Mount Everest? Eller turen i skole om morgenen på cykel? Eller en besværgelse, der skal pakke en dybt racistisk holdning ind - og gøre den acceptabel? Jeg synes, at forskelsbehandling på grund af race, religion og så videre er et overgreb på enkeltindivider - og som sådant utilladeligt. Det synes jeg, uanset om mit synspunkt kan omtales som politisk korrekt - eller som frelst - eller som noget som helst andet.
Skal vi debattere forskelsbehandling, så argumenter! Jeg skal nok redegøre for min holdning!
Peter Ridder-Jensen
Honum