Debat
Folkeskolens ny formål
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen skal have nyt formål, den gældende paragraf er ifølge undervisningsminister Bertel Haarder »for floromvunden og svag«. Regeringen vil have fremhævet faglighed og uddannelsesforberedelse i formålsparagraffen. Udmærket. Folkeskolen skal naturligvis give basal faglighed fra sig (herunder i læsning, matematik og dansk historie), men man mærker (hos regeringen) en tendens til en ensidig erhvervsrelatering af skolen i en kommunikativ og globaliseret tid, hvor evnen til at tænke selvstændigt, etisk og demokratisk er vigtigere end nogensinde, og hvor kreative færdigheder samt et udblik til ikke alene det europæiske, men også flerkulturelle har fremtiden for sig. For mig er det afgørende, at skolen ikke først og fremmest er for skolen selv eller for erhvervslivet, men - som man sagde førhen - for livet. Livet er det indre liv hos den enkelte, samfundslivet og miljøbetingelserne i bred forstand. Jeg ville ikke være bange for at tale om den enkeltes ansvar i den sammenhæng. Tværtimod. En formålsparagraf må have en vision og kan ikke nøjes med den rene pragmatik. Vi må løfte os lidt. Af samme grund vil jeg foreslå en lettere udvidet og moderniseret udgave af den glimrende finske formålsparagraf. I Finland har man den vel nok mest fremadrettede og succesfulde uddannelsespolitik i europæisk sammenhæng vel at mærke baseret på en formålsparagraf for grundskolen, der signalerer andet end pragmatisk kundskabstilegnelse og uddannelsesforberedelse (i dag forældes tillært viden allerede lynhurtigt, så den norske filosof Arne Næss' tanker om skolen som et sted, hvor man »lærer at lære« - i kombination med de nye medier - har stadig mere for sig). Mit bud er altså:
»Formålet med folkeskolen er i dialog med samfund og forældre at støtte elevernes udvikling mod etisk ansvarlige og selvstændigt, kreativt tænkende medlemmer af samfundet samt udstyre dem med den viden og de færdigheder, de får behov for i deres tilværelse og videreuddannelse. Skolen må sætte eleverne i stand til selv at tilegne sig viden. Det er et mål at fremme ligeværdighed og demokrati i samfundet og elevernes muligheder for at uddanne sig og udvikle sig gennem livet«.