Folkeskolens leder:

20 procent er eksamen

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bedømmelse. Mere kvalitet for færre penge. Modernisering. Sikring af den enkeltes rettigheder. Det lyder godt, ikke sandt?

Af regeringsgrundlaget fremgår det, at undervisningsministeren vil »fremlægge forslag til en tiltrængt modernisering af prøver og eksamener«. Det kan man vanskeligt være imod. Og moderniseringen er »tiltrængt«, siger regeringen, så her behøves ingen argumenter.

Den enkelte elev og studerende skal, står der, »bedømmes på baggrund af målbare, gennemsigtige kriterier«. Så igen: Det kan man dårligt være uenig i. I hvert fald ikke så længe man bliver på overskriftsplanet.

Men så er positivkvoten også ved at være brugt op, for det hele lyder desværre for godt til at være sandt - i praksis:

»Gruppeeksamener afskaffes«, fortsætter regeringsgrundlaget uden nogen form for argumentation. Danske Skoleelever har på www.gruppeksamen.dk indsamlet 42.682 protestunderskrifter, som om kort tid afleveres til ministeren. Og Lærerstuderendes Landskreds har insisterende, men strengt sagligt gjort opmærksom på, at læreruddannelsens eksamener bør afspejle folkeskolens hverdag og den virkelighed, eleverne skal ud i, når de forlader skolen. Regeringen vil angiveligt sikre, »at enhver studerende har ret til at gå til individuel eksamen og få en individuel bedømmelse«. Men - som Lærerstuderendes Landskreds har påpeget - i dag skal alle kunne arbejde i team, derfor bør det sikres, at den færdiguddannede lærer har prøvet både individuelle eksamener og gruppeeksamener.

Og samme argumentation gælder al anden undervisning og uddannelse. At arbejde sammen, når man skal til eksamen, er ikke at snyde, og videndeling er ikke svindel. Det er praktisk demonstration af faglige og sociale kompetencer. Derfor bør gruppeeksamen bevares.

Og det udelukker ikke, at skoleeleven, den lærerstuderende og alle andre studerende bedømmes individuelt.

Dertil kan så føjes en praktisk, økonomisk argumentation. Inde i bladet kan man læse en grotesk talhistorie: De seneste år er der skåret kraftigt i seminariernes budgetter, mens eksamensbyrden ikke er formindsket, så der er eksempler på, at 16 procent af det samlede lærertimetal til et fag går til at gennemføre eksamen. Hvis gruppeeksamen afskaffes, stiger tallet til 20 procent.

De tal kan betyde flere tvangsmoderniseringer (læs: nye nedskæringer). Man kan tage stikprøver i stedet for at gennemføre eksamener. Og man kan computer-teste via nettet. Men det sikrer ikke den enkeltes rettigheder. Det sikrer ikke det faglige niveau. Det sikrer ikke udvikling af samarbejdskompetencer. Og det sikrer ikke en bedømmelse af de kommende læreres undervisnings- og formidlingskompetencer. Kan man kalde det »tiltrængt modernisering«?

-th