Debat
DLF’s bud er bedre end KL’s
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sker der noget i overenskomstforhandlingerne? Vi hører ikke noget. Ønsker KL stadig ledelse ved hjælp af tidskontrol i arbejdstidsaftalen og belønninger i lønsystemet altså gammeldags pisk og gulerod?
Det er uforståeligt, hvis KL vil have, at skoleledere fortsat skal sidde og kontrollere lærernes tidsforbrug i stedet for at være retningsvisere for lærernes selvstændige professionelle vurderinger.
KL skriver i sit oplæg til overenskomsten, at Ny Løn har skabt bedre personalepolitiske forhold i kommunerne. Det trodser enhver sund virkelighedsopfattelse. Det giver da ikke mening, at den enkelte lærers løn forandrer sig fra år til år, afhængigt af hvilke funktioner læreren tildeles ved fagfordelingen.
Forhandlinger vindes ikke i forhandlingslokalet alene. DLF skal vise de kommunale vælgere, at vores ideer til løn- og arbejdstidsaftaler er til gavn for kvaliteten i skolen, og at KLs ikke er det. Ugebrevet Mandag Morgen har spurgt en række skoleledere, som siger, at den største barriere for udvikling er de detaljerede retningslinjer i arbejdstidsaftalen for, hvor mange timer lærerne skal bruge på de forskellige skoleaktiviteter. Af samme undersøgelse fremgår det, at lærere er parate til omstilling og udvikling. DLF har krævet mere og dygtigere ledelse i skolerne for at kunne matche lærernes lyst til udvikling og kvalitet i skolen. Ikke som kontrollører, men som sparringspartnere og personaleledere.
Medlemmer af DLF har en berettiget forventning om nye aftaler, fordi de nuværende er til mere skade end gavn. Vores bud er bedre end KLs. Det skal vi da ikke holde hemmeligt.