Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Interesserede, som har fulgt debatten om OS64-prøverne, skal vide, at jeg i min ph.d.-afhandling 'Skriftsprog og skolestart' har en kritisk diskussion af de pædagogisk-psykologiske grundantagelser bag OS-prøverne. Desuden sammenligner jeg børnenes scoringer i OS64-prøven med deres læsning af en sammenhængende tekst målt efter en nyudviklet analysemetode. Den viste, at alle, der lå i OS64-kategorien A1, også lå i top, når de læste den sammenhængende tekst, mens børnene i B1 spredte sig fra top til bund i læsning af den sammenhængende tekst! Så i min undersøgelse var det kun i A1, at alle var hurtige og sikre læsere i dette ords normale betydning.
Kjeld Kjertmann
adjunkt, ph.d.
Institut for Humanistiske Fag
Danmarks Lærerhøjskole