Min yndlingsbilledbog

Jens Raahauge er vild med Palle, der bliver mere og mere alene i verden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jens Raahauge er først lidt i tvivl om svaret, da han bliver bedt om at udpege den bedste billedbog, han nogensinde har set. Men da han har rodet lidt i stakken med mulige emner, ender han ved 'Palle alene i verden' med tekst af Jens Sigsgaard og illustrationer af Arne Ungermann. 'Den vil jeg vælge, fordi den rummer en livsfortolkning inden for et næsten surrealistisk univers. Samtidig signalerer den saft og kraft og livsglæde. Og den har en begyndende modernisme i sig'. 'Samtidig er det den eneste pædagogiske rapport, jeg nogensinde har forstået', tilføjer Jens Raahauge og fortæller, at bogen blev til på den måde, at Sigsgaard spurgte en masse børn om, hvad de ville gøre, hvis de pludselig blev usynlige. Svarene viste han gennem Palle. 'Hvis idealet er det enkelte menneskes totale frihed, viser bogen, at den ikke er noget værd, hvis man ikke kan brillere over for andre med det, man får ud af denne frihed'.

Bogen er en dansk klassiker. Eller rettere to. For efter en årrække blev det vanskeligt for børn at identificere sig med Palle og de omgivelser anno 1942, han var tegnet ind i. Derfor lavede ophavsmændene i 1974 en opdateret udgave. På den måde blev bogen ikke kun en dokumentation af den tekniske og sociale udvikling, hvor det lille ismejeri og sporvognene var forsvundet. Den blev også en dokumentation af et ændret syn på barnet, påpeger Jens Raahauge. 'Man får et meget stærkt indtryk af, hvad den mellemliggende generation havde betydet for børns livsvilkår og tro på livet'.

'Ungermann gik ind og illustrerede den nye børnekarakter, der kom ud af samfundsforandringerne. Palle fra 1974 adskiller sig ikke kun ved sit tøj og sin frisure fra sin oprindelige navnebroder. Han reagerer også anderledes i en række situationer', siger Jens Raahauge.

Frihed for forældrene

Materielt var der også en masse ændringer. Jens Raahauge peger især på børneværelset som en væsentlig nyskabelse, både for Palle og for danskerne i almindelighed. Men det er ikke kun af det gode.

'Man må for alvor spørge sig selv om, hvorvidt formålet med at etablere børneværelser var at give øget frihed til børnene eller til forældrene', siger han og henviser til, at når han beder børn om at tegne deres ideal af et værelse, indeholder det stort set samtlige de funktioner, der findes i et rækkehus, bortset fra køkkenet. Der kan barnet sagtens leve sit eget liv uden at forstyrre de voksne.

På et tidspunkt betragtede Jens Raahauge de to bøger som det bedste historiemateriale, der fandtes. Og de er i høj grad velegnede til undervisning, også i dag. 'Man kan placere de enkelte billeder i de forskellige udgaver på en tidslinje - og så skrive og tegne den aktuelle version 2003. Så vil man se, at barnets frihed øges. Materielt går det fremad. Men Palle bliver mere og mere isoleret'.

tonny

'Palle alene i verden' af Jens Sigsgaard, illustreret af Arne Ungermann. Den nyeste udgave er udgivet af Gyldendal i 2002 og koster 129 kroner. Jens Raahauge er formand for Dansklærerforeningen. På www.folkeskolen.dk findes en række af hans anmeldelser af danske og udenlandske billedbøger.