Debat
Lærere og pædagoger
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærere og pædagoger står for to professioner med forskellig forhistorie og forskellig profil. Når man nøjere analyserer de to fagprofilers indhold og praksis, fremtræder der imidlertid et billede af to komplementære kvalifikationsformer, som tilsammen - og bedst tilsammen - kan løse de pædagogiske udfordringer i vor tids grundskole. Lærere kan arbejde med pædagogens opgaver, pædagoger kan arbejde med lærerens. Måske var det klogest at lade hver part gøre det, den er bedst til. Det ses, at profilerne tilsammen danner den helhed, der skal til, for at grundskolen kan fungere både menneskeligt og intellektuelt for eleverne.
Skolen skal i dag kunne skabe et værested, udviklingsmiljø og læringsmiljø for elever, som er stadig mere forskellige med hensyn til kulturelle og vidensmæssige forudsætninger. Forældrene og samfundet stiller stadig højere forventninger om, at skolen klarer det hele. Hvis lærere skal gøre det, de er uddannet til, og det, de er bedst til, skal de koncentrere sig om at skabe fagligt præget læring hos eleverne - men også tværfaglig erkendelse i projektarbejder.
Pædagoger er uddannet til i særlig grad at kunne arbejde med den enkeltes personlige og sociale udvikling. Det er derfor vigtigt, at pædagoger kan komme ind og arbejde sammen med lærere på alle niveauer i skolen.
Sten Clod Poulsen
pædagogisk udviklingskonsulent, Slagelse