Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det vil give bagslag, at undervisningsministeren styrer skolen med centralpolitiske direktiver, hvor indvendinger fra skolefolket negligeres. »Lærerne ser spøgelser« og Socialdemokraterne behøver ikke at sove med støvlerne på«, mener ministeren. Den slags usaglige »argumenter« fra selveste undervisningsministeren! I medierne tjener de det smarte formål i en håndevending at umyndiggøre folkeskolens lærere og ledere. Skolefolket tager massivt afstand fra denne populistiske facon, hvor al dialog er sat ud af spillet. Skolefolk er »flinke«, men lader sig dog ikke alting byde.
Man mobber ikke lærerne ustraffet.
Centralistiske direktiver uden reelt indhold må aldrig finde rodfæste i folkeskolen. Det skal lærere og kommuner sørge grundigt for. Vi skal bruge undervisningsministerens egen form. Vi skal sørge for at minimere de skader, der påføres det pædagogiske arbejde. Tabte undervisningstimer til formålsløse test med mere. Det gøres bedst, ved at den enkelte lærer ser det latterlige i at føre en formel centralistisk politik i en tid, hvor en decentral udvikling ude på den enkelte skole er i fuld gang. Hvor teamsamarbejde, lokal sparring og fokus på undervisningen er faktorer, som skolefolket har taget til sig og gerne vil udvikle i fællesskab.
Beslutningskompetencen skal ligge hos dem, der udfører undervisningsopgaverne. Det kan undervisningsministeren hjælpe med i et konstruktivt samarbejde. Og ikke ved at mobbe lærerne.
Forkortet af redaktionen